Ertuğrul Günay: İnönü Stadı asla genişletilemez



EZGİ BAŞARAN


RADIKAL

İnönü Stadı niçin genişletilemez?

Benimki ne spor ne de stat karşıtlığı. Ama orası büyük bir stada uygun değil. Ancak kültür-sanat etkinlikleri için kullanılacak yahut da butik bir stat yapılacak bir yer. Asıl hayalim Akaretler gibi orayı da eski dokusuna kavuşturmak, bir kültür merkezine dönüştürmek. Fakat proje sahibi arkadaşlar stadı büyütmek, altına da 2 bin 500 araçlık otopark yapmak istiyorlar. Sadece 2 bin 500 araçlık bir otoparkın Boğaz trafiğini ne hale getirebileceğini düşünmek bile beni ürkütüyor.






Dolmabahçe zaten dolgu bir alan üstüne oturmuyor mu?

Tabii. Swissotel ve Gökkafes zaten Dolmabahçe Sarayı üzerinde ciddi tehlike oluşturuyor. İnönü Stadı’nı küçültmek yerine alanını genişletmek hem tarihe saygısızlık hem de İstanbul’un geleceğine haksızlıktır.










Stadı vakti zamanında bir şeye inat olarak yapmışlar dediniz. Cumhuriyet rejiminin Osmanlı mirasıyla hesaplaşma yöntemini mi ima ediyordunuz?
Tarih duyarsızlığı 1950’lerde bu ülkede yaşanmış. Bu sadece Osmanlı mirasına karşı değil, Roma’ya karşı da böyledir. Lütfi Kırdar, Dolmabahçe Kışlası’nı yıkıp, arkasına top sahası inşa etmiş. Menderes de Vatan Caddesi’ni tüm tarihi dokuyu yarıp geçerek yapmış. Yok birbirinden farkları. Demek istediğim, bu sadece Osmanlı karşıtı Cumhuriyet radikalliği değil. 1940-1950’lerdeki kuru kalkınmacı anlayışın sonucu.

Anıtlar Kurulu’nun stada onay vermesini neye bağlıyorsunuz?

Çokları bilmez ama Anıtlar Kurulu özerktir ama fatura bana çıkar. Halbuki benim sadece itiraz etme hakkım vardır. Anıtlar Kurulu, “Prensipte onay verdik, otopark gibi altbaşlıklar yoktu” dedi. İtiraz ettim.














Anıtlar Yüksek Kurulu’nda şimdi top… Onlar da onay verirse?

Mahkemeye giderim. Kendi kuruluyla mahkemeleşmiş bakan olurum. Yeni tahribata izin veremem.

Bana göre bir sermaye sahibiyle devlet adamı arasındaki restleşme izliyoruz. Yıldırım Demirören de mayısta kazmayı vuruyoruz diyor.
Göreceğiz! Durumu kamuoyuyla paylaşıyor, ciddi destek görüyorum. “Stadın deprem açısında problemi var” deseler karışamam. Ama genişletemezsiniz. Altına otopark, yamacına alışveriş merkezi yapamazsınız. Orayı rant merkezine dönüştüremezsiniz. İzin vermiyorum.


Gökkafes bir hukuksuzluk örneği olarak orada dururken, her şeyin bir yolu bulunur hissine kapılıyorum…

Gökkafes’in faturasını da bana çıkartmayın lütfen. Bakanlığımın maddi gücü yetse, hepsini kamulaştırır yıkarım. Gökkafes’i… Swissotel’i...


Beşiktaş camiasını karşınıza almak umurunuzda mı?


Elbette, bütün yurttaşlarımın duyarlılıkları umurumda. Beşiktaş nice okumuş yazmış insandan, seçkin yöneticilerden oluşan bir camia. Önerdiğim projeyi kabul etmeleri onların saygınlığını arttırır.


Siz tam olarak ne öneriyorsunuz?

Orayı bir kültür vahasına dönüştürelim. İşletmesi yine Beşiktaş kulubüne ait olsun ama stat başka bir yere yapılsın.




haberin tamamı:


İnönü Stadı asla genişletilemez (Ezgi Basaran)